10 بخش اصلی در طراحی سایت

>>> تاریخ انشتار پست :1400/7/12

طراحی سایت از جمله شغل‌هایی است که توانسته امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کند. بسیاری از کسب وکارها برای پیشرفت بیشتر در کار خود اقدام به طراحی سایت می‌کنند. در این مقاله پیش از آن که بخواهیم شما را با مراحل طراحی سایت آشنا کنیم لازم دانسته‌ایم در ابتدا شما را با موارد مورد نیاز برای طراحی سایت آشنا کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که طراحی است را از کجا شروع کنند. اغلب بسیاری از سوالات از قیبل، برای طراحی سایت چه زبانی لازم است یاد بگیریم؟ از چه ابزارهای برای طراحی سایت استفاده کنیم و … از ما پرسیده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای شروع مراحل طراحی سایت اشاره کنیم.

  • یادگیری زبان html
    زبان html  به زبان نشانه گذاری ابر متن معروف است. این زبان نشانه گذاری اولین موردی است که در یادگیری مراحل طراحی سایت می‌تواند به شما کمک کند. زبان html در ایجاد بدنه اصلی و ساختار کلی سایت به کار می‌رود. همچنین در این زبان از تگ‌ها استفاده می‌کنند استفاده می‌کنند و کارایی تگ‌ها این است که مشخص کنند در صفحات وب سایت از چه عناصری استفاده شود.
    همچنین لازم به ذکر است که با استفاده از زبان html می‌توانید یک چهارچوب کلی برای صفحات وب سایت بسازید. البته دانستن این زبان به تنهایی نمی‌تواند به شما در طراحی سایت کمک کند. چرا که نسخه‌های قدیمی آن منسوخ شده و یادگیری نسخه‌های جدید آن ملزوم به دانستن زبان دیگری است.
  • یادگیری زبان Css
    css به عنوان یک مکمل و همراه برای زبان html به حساب می‌آید. چرا که می‌تواند کمبودها و یا ضعف‌های آن را برطرف کند. بنابراین یادگیری این زبان هم برای پیشبرد مراحل طراحی سایت ضروری است. لازم به ذکر است گفته شود css  یک زبان نشانه گذاری بوده که ساختار طراحی وب سایت از جمله خصوصیاتی مانند سایز، رنگ، فونت، نحوه چیدمان عناصر و … مشخص می‌کند.
    بنابراین  css و html به شما کمک می‌کند تا ظاهر سایتتان را به طور کامل بسازید. همچنین این دو زبان شما را قادر به ساختن سایت‌های استاتیک می‌کند.
  • یادگیری زبان جاوا اسکریپت
    جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا به حساب می‌آید که برای سایت‌های داینامیک و تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که گفته شود این زبان از شیوه‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. همچنین از جاوا اسکریپت برای برای برنامه نویسی سرور، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و … می‌توان استفاده کرد.
    یادگیری این زبان ممکن است در ابتدا پیچیده و سخت به نظر برسد اما بهتر است به عنوان یک سرگرمی و یا یک نوع بازی با آن برخورد کنید و خودتان را درگیرش نمایید تا بتوانید در آن ماهر شوید.

 

حتما ببینید :خدمات طراحی سایت در کرج

 

مراحل طراحی سایت

۱) تحقیقات

تحقیق و پرس و جو یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت محسوب می‌شود. در این مرحله از طراحی وب سایت تمرکز اصلی بر روی جمع آوری اطلاعات است. در واقع این مرحله جهت درک بیشتر شرکت‌ها در مورد کسب و کار مشتری، شناسایی بازار هدف و تعیین هدف اصلی سایتی که قرار است طراحی شود انجام می‌گیرد. اگر چه راحت‌تر این است که مراحل طراحی سایت را که مربوط به تحقیق و برنامه ریزی می‌باشد را نادیده گرفت و یک راست به سراغ مراحل طراحی سایت رفت.

لازم است بدانید که مرحله تحقیقات جزو مراحل مهم و ضروری برای طراحی یک سایت محسوب می‌شود. در ادامه به چند سوال مهم که در این مرحله باید از مشتریان خود بپرسید اشاره خواهیم کرد.

  • مشتریان شما را چه افرادی تشکیل می‌دهند؟
  • هدف شما از طراح وب سایت چیست؟
  • سازمان یا شرکت شما چه خدماتی ارائه می‌کند؟
  • و …

اینها تنها چند نمونه از سوالات است که باید در این مرحله از مشتریان خود بپرسید. برای تکمیل و جمع آوری اطلاعات بیشتر قطعا نیازمند تحقیقات بیشتر در این مرحله هستید. در جلساتی که با مشتریان خود در این مرحله می‌گذارید علاوه بر ایجاد رابطه دوستانه و بهتر این فرصت را خواهید داشت که پیشنهادات ونظرات خود را بر اساس هدف و نیاز مشتری به وی اعلام نمایید تا در صورت تمایل از نظرات شما در طراحی سایت خود استفاده کند.

۲) تعریف وسعت پروژه

تعریف وسعت پروژه یکی از مراحل ضروری طراحی سایت محسوب می‌شود. اصولا یک ترسی که درباره اکثر پروژه‌ها وجود دارد وسعت کار است. اما وقتی که شما وسعت کار را به خوبی تعریف کرده باشید و در اون فعالیت‌هایی که باید انجام بشن و زمان تحویل آن‌ها را مشخص کنید می‌توانید به صورت شفاف‌تر انتظاراتی که مشتریان شما دارند را تنظیم کنید. یکی از معمول‌ترین روش‌های ردیابی پروژ‌های طراحی سایت استفاده از جدول Gantt است.

این جدول علاوه بر این که کارهای بزرگ را برای شما تیتر می‌کند، وظایفی که در هر فعالیت باید انجام شوند وهمچنین تاریخ شروع وپایان آن‌ها را نیز مشخص می‌کند. با استفاده از این جدول مسئولیت‌های بین تیم طراحی و مشتری نیز مشخص می‌شود. از این طریق هم مشتری‌ها و هم اعضای تیم در وقت موعود وظایف خود را انجام می‌دهند و در جریان می‌باشند که اگر کوتاهی صورت بگیرد کل کار عقب می‌افتد.

۳) برنامه ریزی

پس از این که اطلاعات مورد نیاز را برای طراحی سایت به دست آوردید زمان رسیده است که سراغ برنامه ریزی بروید. در واقع با برنامه ریزی می‌توانید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و با در دست داشتن یک برنامه مشخص، مانند نقشه سایت شروع به طراحی سایت کنید. در این قسمت از جمله موارد مهم که باید به آن توجه کنید مشتری است. سایتی که شما طراحی می‌کنید باید بتواند یک ارتباط خوب با مشتری برقرار کند و او را به سمت محصولات یا خدمات شما جذب کند.

مرحله برنامه ریزی در مراحل طراحی سایت در مورد اجزای وب سایت مانند، فروم‌ها، عناصر گرافیکی و … تصمیم گیری می‌کنند و برای رسیدن به آن برنامه‌ای مناسب در نظر می‌گیرند. که این مرحله شامل سه بخش می‌شود که عبارتند از:

ایجاد یک استراتژی مناسب برای سئو سایت

برای اینکه طراح سایت بتواند یک سایت را طراحی کند باید یک استراتژی مشخص برای سئو سایت ایجاد کند. این استراتژی بهتر است شامل کلمات کلیدی مورد نظر کاربران و مشتریان، رعایت کردن قوانین سئو، بررسی ارزش کلمات کلیدی و همچنین پر کردن کاستی‌های سایت با محتوای سئو شده باشد.

طراحی وایجاد نقشه سایت

هنگامی که استراتژی سئو را ایجاد کردید، می‌توانید با استفاده از آن نقشه سایت را طراحی کنید. این کار باید بر اساس مهم‌ترین صفحات انجام بگیرد و بتوانید ایده‌های خوب در رابطه با تولید محتوا داشته باشید.

حتما ببینید :۱۶ مورد از مهم‌ترین نکات طراحی سایت در سال ۲۰۲۱

 

۴) انتخاب دامنه

برای این که یک وب سایت کاربردی داشته باشید، نیاز به دامنه خواهید داشت. لازم است به نام دامنه خود خوب فکر کنید چرا که دامنه آدرس نام و آدرس سایت شما در اینترنت خواهد بود. در واقع این آدرس به کاربران این امکان را می‌دهد که به واسطه آن شما را در اینترنت پیدا کنند. لازم به ذکر است که دامنه‌ها پسوندهای مختلف دارند که معمول‌ترین آن‌ها استفاده از پسوند بین‌المللی .com ویا دامنه داخلی .ir است. برای گرفتن دامنه لازم است به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم دقت کنید.

اگر در حال راه اندازی وب سایت شرکتی هستید بهتر است نام دامنه با نام شرکت شما همخوانی داشته باشد. ولی اگر به دنبال وب سایت شخصی هستید می‌توانید از نام خود در دامنه استفاده کنید. اگر هدف شما استفاده از دامنه‌های بین المللی است می‌توانید از پسوندهای .org .net .com استفاده کنید.

گر به دنبال ثبت برند خود هستید و دامنه‌ی .com را به عنوان دامنه اصلی خریداری کرده‌اید پیشنهاد می‌شود دامنه .ir را نیز خریداری کنید تا شخص دیگری امکان ثبت آن را نداشته باشد. ممکن است دامنه‌ای که در نظر دارید توسط شخص یا سازمان دیگری زودتر از شما گرفته شده باشد ولی جای نگرانی نیست تا به امروزبیشتر از ۳۰۰ میلیون نام دامنه‌های متفاوت ریجستر شده‌‌اند.

ولی میلیون‌ها نام دیگر آزاد هستند که می‌توانید آن‌ها را برگزینید. علاوه بر دامنه داشتن هاست برای ذخیره اطلاعات بسیار مهم است. در واقع هاست فضایی روی یک سرور همیشه در دسترس است که اطلاعات سایت شما روی آن ذخیره می‌شود. بدون داشتن هاست سایت شما برای دیگران قابل دسترس نخواهد بود.

۵) انتخاب طراحی یا قالب

گام بعدی در مراحل طراحی سایت، انتخاب طراحی یا قالب سایت است.همان طور که قطعا خود شما هم می‌دانید ظاهر وب سایت در جذب مخاطب و کسب همراهی او نقش بسیار مهمی دارد. برای شروع می‌توانید یکی از قالب‌هایی که به نیاز و سلیقه شما نزدیک است را انتخاب کنید. شما با انتخاب یک قالب به قالب انتخابی محدود نخواهید بود و به محض ورود به قالب با دسترسی ادمین لیستی از ماژول‌های مختلف برای شما به نمایش داده می‌شود.

حتی شما می‌توانید با قالب‌ محتوای خالی شروع کنید و وسایت خود را با ماژول‌های آماده شده طبق نیاز‌های خود بچینید. لازم به ذکر است که به این نوع سیستم، سیستم ماژولار گفته می‌شود. سیستم ماژولار به شما انعطاف پذیری بیشتری در طراحی سایت می‌دهد چون که می‌توانید ماژول‌های مختلف را به هر قسمت از وب سایت خود اضافه کنید. به طور مثال طبق سلقیه خود چینش ماژول‌ها را عوض کنید، بک گراندهای پارالاکس اضافه کنید، تم رنگی تعریف کنید و … تا در نهایت به سایتی که در ذهن شما است تبدیل شود.

۶) سفارش سازی

سفارش سازی قالب وب سایت کاملا به شما بستگی دارد. با پنل ادمینی که در اختیار شماست به راحتی می‌توانید تمام قسمت‌های سایت را ویرایش ومدیریت کنید. با گذشت زمان ممکن است نیازمندی‌های شما از سایت تغییر کند و نیاز به سفارش سازی‌های بیشتری داشته باشید. در واقع تمام ابزارهایی که لازم دارید در اختیار شماست در نتیجه هر زمان که بخواهید می‌توانید تغییرات مورد نظرتان را در سایت ایجاد کنید. سفارش سازی که جزو مراحل طراحی سایت است می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضافه کردن صفحات
  • ایجاد منو و زیر منو
  • محتوا گذاری
  • و …

۷) تولید محتوا

تولید محتوا و جمع آوری تصاویر با کیفیت گام مهمی در مراحل طراحی سایت است. مخصوصا اگر تمایل دارید محصولی را در سایت خود بفروشید. پیشنهاد می‌کنیم که مهم‌ترین مطالب سایت مانند تخفیفات، جایزه‌‌ها و …در بالای سایت که مورد دید بیشتری است قرار دهید.

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که وقتی وارد یک سایتی می‌شوید تمام مطالب آن را مطالعه نکرده باشید و فقط یک مرور کلی روی سایت داشته‌اید، کاربران شما هم دقیقا همین رفتار را خواهند داشت پس لازم است تلاش کنید تا مطالب خود را بیشتر در قالب بصری مانند استفاده از تصاویر ویدیوها قرار دهید. همچنین می‌توانید در متن‌های خود از تیتر بزرگ و یا رنگی با بک گراند استفاده کنید و تلاش کنید متن‌های کوتاه و خوانا برای مخاطبان خود بنویسید. رعایت نکات زیر در تولید محتوای مناسب به شما کمک خواهد کرد.

  • مخاطبان خود را بشناسید و طبق سلیقه آن‌ها تولید محتوا انجام دهید.
  • در محتوای خود از تیترهای مناسب و جذاب استفاده کنید.
  • رقیبان خود را تحلیل کنید.
  • کاملا شفاف خود را به مخاطبین معرفی کنید و نکته ابهامی نگذارید.
  • از فونت ورنگ مناسب در نوشتن متن محتوا استفاده کنید.
  • سعی کنید محتوای شما ساده و قابل فهم باشد.
حتما ببینید :۶ مرحله فرآیند تولید محتوا

۸) تست و بازنگری سایت

در مرحله بازنگر و تست، یک فضای هاست نمونه تهیه شده و سایت به طور کامل در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا به عنوان یک مدیر یا یک کارفرما با آن کار کند. همچنین ممکن است کارفرما در این مرحله نیاز به تغییراتی جدید را احساس نماید. با توجه به این موضوع که تمام مراحل پیاده سازی قبلا به تایید کارفرما رسیده است چنان که این تغییرات بیش از ۱۵ درصد باشد فاکتور جداگانه‌ای برای اعمال تغییرات مورد نظر صادر می‌گردد.

۹) انتشار نهایی سایت

در این مرحله از مراحل طراحی سایت زمانی که سایت شما به سایتی با اطلاعات اصلی و واقعی تبدیل شد لازم است سایت خود را بر روی دامنه اصلی که خریداری نموده‌اید بارگذاری نمایید. برای این کار باید dns های دامنه خود را به تنظیمات پنل خود اضافه کنید.

۱۰) استراتژی مارکتینگ

شاید شما فکر کنید سخت‌ترین کار یک پروژه انجام مراحل طراحی سایت و راه اندازی آن است. اما وقتی سایت خود را راه اندازی کردید متوجه این موضوع خواهید شد که جذب کاربران و دیده شدن سایت شما بسیار مهم‌تر است که البته با داشتن یک استراتژی مناسب مارکتینگ می‌توانید به این هدف نزدیک‌تر شوید.

 

منبع: سایار

نظرات در رابطه با این پست
نام :
ایمیل :
وب سايت :
کد تاييد :
متن دیدگاه :